Hallänningarna nöjda med förare och ombordpersonal

06 mars 2018 | Nyheter

81 procent av Hallänningarna tycker att förarna och ombordpersonalen i Halland har ett trevligt bemötande. När det gäller bemötandet av Hallandstrafikens personal på kundcenter, tycker hela 75 procent att man får ett trevligt bemötande. Av de resenärer som hört av sig till oss med synpunkter, tycker 75 procent att Hallandstrafiken hanterade dessa på ett bra sätt.

Detta framgår i den senaste Kollektivtrafikbarometern, som är en landsomfattande attityd- och resvaneundersökning. Undersökningen utförs årligen av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

I undersökningen framkommer även att nästan 80 procent anser sig nöjda med sin senaste resa med Hallandstrafiken under 2017. Trots förändringar i undersökningsmetoden är detta ett resultat som har varit stabilt i över fem år.

Hallänningarna utmärker sig i undersökningen när det gäller att det är viktigt att bidra till en bättre miljö när man reser i kollektivtrafiken. Hela 82 procent av Hallänningarna anser att detta är en viktig aspekt, vilket är högsta resultat i landet tillsammans med Karlstad.

Kollektivtrafiken är i sig ett hållbart alternativ genom att fler väljer att resa tillsammans. Utöver kollektivtrafikens inbyggda positiva effekter arbetar Hallandstrafiken mot målet om en fossilfri kollektivtrafik senast år 2020 för att uppnå koldioxidneutralitet. En stor del av resandet i Halland sker med eldrivna tåg, vilket är ett koldioxidneutralt färdmedel då all el i det svenska järnvägsnätet kommer från vattenkraft. I busstrafiken har andelen körda kilometer med förnyelsebara drivmedel ökat under 2017. Totalt har 96 procent av Hallandstrafikens busstrafik utförts med förnyelsebara drivmedel under 2017, vilket är en uppgång med ca 17 procentenheter jämfört med 2016. Under 2017 har koldioxidutsläppen minskat med 37 procent jämfört med året innan.

I filmen nedan kommenterar vi siffrorna i Kollektivtrafikbarometern 2017: