Låna ut, överlåta och flytta biljetter

Ibland uppstår situationer där du kanske vill låna ut din biljett eller ge bort den till någon annan. Med våra flexibla lösningar kan du enkelt hantera dina biljetter efter dina behov.

Du kan låna ut din 30-, 90- och 365-dagarsbiljett samt Sommarbiljetten. Utlåningen gör du i appen eller på Mitt konto Länk till annan webbplats.. Du kan även överlåta (ge bort) din biljett till någon annan. Du kan även flytta din biljett till ett annat kort eller till appen.

Här nedanför kan du läsa om hur de olika tjänsterna funkar.

Så här funkar Låna ut:

  • Du kan låna ut 30-, 90- och 365-dagars, Sommar- samt Vinterbiljetten. Detta gäller biljetter som är aktiverade.
  • Du kan låna ut biljetten till både app och kort.
  • Du kan låna ut din biljett till max fem personer under rullande 30 dagar räknat från första utlåningen
  • Den du lånar ut till behöver ha registrerat sitt mobilnummer antingen i vår app eller på Mitt konto.
  • Biljetten lämnas automatiskt tillbaka till dig kl. 04.00 morgonen efter att du lånat ut den.
  • Du kan inte använda biljetten själv när du har lånat ut den.

Så många gånger kan varje biljett lånas ut: 

  • 30-dagarsbiljetten: 10 gånger
  • 90-dagarsbiljetten: 30 gånger
  • 365-dagarsbiljetten: 120 gånger 
  • Sommarbiljetten: 20 gånger
  • Vinterbiljetten: 5 gånger

Utlåningarna kan ske när som helst under tiden biljetten är giltig.

 

Så här gör du:

I appen:

  1. När du har köpt en biljett i appen går du in under Biljetter.
  2. Tryck på Dela-symbolen uppe i högra hörnet.
  3. Välj Låna ut längst ner. Då ser du vilka biljetter som du kan låna ut. Har du ingen biljett som du kan låna ut, kommer inte alternativet att visas.
  4. Välj biljetten du vill låna ut.
  5. Skriv in mobilnummer till den du vill låna ut till (obs! Utelämna första nollan i mobilnumret).
  6. Klicka på Bekräfta.

 

På Mitt konto:

  1. Gå till Mina biljetter > Biljetter.
  2. Välj vilken biljett du vill låna ut.
  3. Välj Hantera biljett.
  4. Skriv in mobilnummer eller e-postadress till den du vill låna ut till (obs! Utelämna första nollan i mobilnumret).

Både i appen och på Mitt konto kan du överlåta (ge bort) en biljett som inte är aktiverad (5x24 timmar och 10x24 timmar räknas som aktiverad när den första 24-timmarsbiljetten är använd).

Den du överlåter biljetten till behöver ha registrerat sitt mobilnummer antingen i vår app eller på Mitt konto. Biljetter som gäller enbart inom Skånetrafikens trafikområde går inte att överlåta.

Så här gör du:

I appen:

  1. När du har köpt en biljett i appen går du in under Biljetter.
  2. Tryck på Dela-symbolen uppe i högra hörnet.
  3. Tryck på Överlåt längst ner på skärmen. Då ser du vilka biljetter som du kan överlåta (ge bort). Har du ingen biljett som du kan överlåta, kommer inte alternativet att visas.
  4. Välj biljetten du vill överlåta.
  5. Skriv in mobilnumret till den du vill överlåta din biljett till (obs! Utelämna första nollan i mobilnumret).

På Mitt konto:

  1. Gå till Mina biljetter > Biljetter.
  2. Välj vilken biljett du vill överlåta (ge bort).
  3. Välj Hantera biljett.
  4. Skriv in mobilnummer eller e-postadress till den du vill överlåta din biljett till (obs! Utelämna första nollan i mobilnumret).

Du kan flytta din biljett till ett annat kort eller till appen. Det kan vara bra om du tappar bort ditt kort. Flytten gör du på Mitt konto Länk till annan webbplats.. Du kan självklart även få hjälp i någon av våra kundservicebutiker.

Periodbiljetter kan flyttas två gånger. Enkelbiljetter och 24-timmarsbiljetter kan flyttas en gång.

Nyfiken på att läsa mer?

Här hittar du fler sidor som kan vara intressanta för dig.