FAIRTIQ - Frågor och svar
Vi på Hallandstrafiken kommer, under en begränsad period, erbjuda våra kunder ett nytt sätt att köpa biljett, via en app som heter FAIRTIQ. Syftet är att det ska bli enklare för våra kunder och vi kommer att utvärdera hur kunderna upplever det.
Här har vi samlat några av de frågor och svar som du kan ha kring FAIRTIQ. Du kan även kontakta vår Kundtjänst om du behöver hjälp.
Om projektet
Vilka är FAIRTIQ?
FAIRTIQ är ett schweiziskt företag som har skapat en app som ska förenkla hur kunden reser och betalar i kollektivtrafiken. Appen kan användas för resor i kollektivtrafiken i flera länder i Europa, exempelvis Danmark, Tyskland, Tjeckien, Frankrike, Österrike och i hela Schweiz.
Läs mer på FAIRTIQ - The easiest public transport ticket. Länk till annan webbplats.
Vad innebär det här för mig som kund?
Om du väljer att delta har du möjlighet att testa något nytt och hjälpa oss att bli bättre. Det kan också bli billigare för dig om du reser ofta med FAIRTIQ-appen eftersom en ny prismodell är en del av projektet. Om du inte vill testa FAIRTIQ så fungerar vårt ordinarie biljettsystem precis som vanligt.
Ska ni byta biljettsystem igen?
Nej. Detta projekt påverkar inte vårt ordinarie biljettsystem. Det kommer fortsätta fungera precis som vanligt. Det är frivilligt för den som är intresserad att testa FAIRTIQ.
Varför gör ni det här?
Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt att resa med oss. Lösningen vi som testar i det här projektet fokuserar på att göra det enklare för våra kunder att köpa biljett och det vill vi lära oss mer om. När pilotprojektet är avslutat vill vi använda både kundernas erfarenheter och det vi själva har lärt oss, till att göra det enklare för kunden att köpa biljett.
När kommer den här nya funktionen? Och när får man anmäla sig?
Testperioden startar den 3 september 2025 och då kan du ladda ner FAIRTIQ-appen och börja använda den när du reser i Hallandstrafikens åtta zoner. Länk till annan webbplats.
Vi planerar att avsluta testperioden under våren 2026.
Så reser du med FAIRTIQ
Hur fungerar det?
När du startar din resa svajpar du höger på en grön startknapp längst ner i appen. När du är framme svajpar du vänster för att avsluta resan. Priset för resan räknas ut och betalas efteråt.
Var kan jag resa någonstans med FAIRTIQ’s app?
I Sverige går det endast att resa med FAIRTIQ’s app inom Hallandstrafikens åtta zoner. Men appen finns även tillgänglig på flera ställen i Europa, bland annat Schweiz, Danmark, Frankrike och Tjeckien. Särskild kollektivtrafik ingår inte i det här pilotprojektet.
Vad händer om jag glömmer avsluta min resa?
I appen kan du aktivera en Smart Stop-funktion. Smart Stop påminner dig inte bara, utan avslutar också resan åt dig om du glömmer. På så sätt betalar du bara för de resor du faktiskt har gjort.
Funkar FAIRTIQ även om jag inte har en smartphone?
Nej, biljettlösningen bygger på att du har en smartphone.
Kan jag fortfarande köpa biljetter som vanligt under den här perioden?
Ja. Vårt vanliga biljettsystem fungerar som vanligt. Det är frivilligt att delta i piloten för den som är intresserad.
Om jag tycker att det nya sättet är krångligt, kan jag ångra mig då?
Ja, du kan sluta använda FAIRTIQ-appen när du vill.
Biljetter och betalning
Vad kostar min resa?
Priset är detsamma som i Hallandstrafikens app och baseras på antalet zoner som du reser i. Skillnaden är att vi testar en rabatt på enkelbiljetter så att det blir billigare ju oftare du reser, om du reser med FAIRTIQ-appen.
När betalar jag för resorna med FAIRTIQ?
Eftersom FAIRTIQ alltid erbjuder bästa pris utifrån kundens sammanlagda resor sker ingen betalning samma dag som resan/resorna sker. Vanligtvis sker betalning dagen efter resan, men det kan efterhand ske glesare. Vilket då innebär att du får en samlingsfaktura för flera resor. En samlingsfaktura ges antingen när dina sammanlagda resor når ett värde över 200 kr, alternativt sista dagen i innevarande månad. Vilket som används beror på vilken gräns som du når först.
På vilket sätt blir det billigare för mig att resa med FAIRTIQ?
Rabatten som vi testar i FAIRTIQ-appen har två delar. Det finns ett pristak per kalenderdygn, vilket innebär att om du gör många resor under en dag behöver du aldrig betala mer än om du hade köpt en 24-timmarsbiljett från början. Den andra delen är att om du reser tillräckligt många dagar under en kalendermånad kommer du att få en rabatt på resterade resor under innevarande månad.
Jag är student, får jag rabatt med FAIRTIQ?
Absolut! För att ta del av studentrabatten på 25 procent behöver du gå in i FAIRTIQ-appen under Settings > Travel > Add existing pass/card. Välj sedan vårt trafikområde (Hallandstrafikens 8 zones) och klicka på Save.
Precis som vanligt du kunna visa upp giltig legitimation och studentresesymbolen (t.ex. på ditt Mecenatkort).
Jag pendlar med periodbiljett idag och vill gärna testa FAIRTIQ-appen. Blir det billigare för mig?
Det beror på hur ofta du reser. Eftersom vi kommer testa en ny prismodell för enkelbiljetter i FAIRTIQ-appen så riktar vi oss i första hand till dessa kunder. Ju fler dagar du reser med FAIRTIQ-appen, desto billigare blir det. Om du reser många gånger varje vecka, kan det vara billigare för dig att köpa en periodbiljett i vår vanliga app.
Hur betalar jag?
Du kan betala med bankkort, Apple Pay, Google Pay. Du kan välja att registrera flera av dessa som betalningsalternativ.
Kan jag delbetala med FAIRTIQ om jag exempelvis har en biljett för Halmstad AB och ska resa till Falkenberg?
Nej, delbetalning av resa ska göras i befintligt biljettsystem.
Kan jag som har periodbiljett använda FAIRTIQ-appen istället?
Inte som ett rent substitut eftersom det inte finns periodbiljetter i FAIRTIQ-appen. Men om du skulle behöva köpa en enkelbiljett utanför giltighetsområdet för din periodbiljett så kan du köpa den i FAIRTIQ-appen.
Hur gör jag om jag ska köpa en resa från Halland till exempelvis Göteborg eller Skåne?
FAIRTIQ-appen gäller bara i Halland. För resor som går utanför vårt geografiska område är det enklast att köpa biljett i vårt ordinarie biljettsystem.
Om tekniken strular under piloten, kan jag betala som vanligt då?
Ja, det går bra. Vårt ordinarie biljettsystem fungerar precis som vanligt.