For information in English, see below.

Hallandstrafikens Integritetspolicy

Hallandstrafiken vill att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert sätt. Nedan beskrivs hur vi behandlar dina personuppgifter.

All behandling av personuppgifter sker enligt lagstiftning. Det innebär bland annat att vi skyddar dina personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att du har rätt att kontakta oss för att få reda på vilka personuppgifter som vi har sparade om dig. Läs mer om dina rättigheter nedan. Besök gärna Integritetsskyddsmyndigheten där du kan läsa mer om dina rättigheter avseende företags och organisationers behandling av dina personuppgifter.

Integritetspolicy - så behandlar Hallandstrafiken dina personuppgifter

Denna integritetspolicy beskriver Hallandstrafikens behandling av dina personuppgifter och gäller när du använder Hallandstrafikens tjänster så som exempelvis Mitt Konto, mobilappen eller på annat sätt är i kontakt med oss.

Vem ansvarar för dina personuppgifter?

Hallandstrafiken, en förvaltning inom Region Halland org.nr. 232100–0115, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och ansvarar för att personuppgiftsbehandling sker på ett lagligt sätt.

Hur får Hallandstrafiken dina personuppgifter?

Hallandstrafiken samlar in personuppgifter som du lämnar till oss när du reser med kollektivtrafiken och i övrigt använder dig av Hallandstrafikens tjänster. Det kan exempelvis ske när du laddar och använder ditt periodkort, registrerar dig på Mitt Konto på Hallandstrafikens webbplats, eller i mobilappen, kontaktar Hallandstrafikens kundtjänst, beställer anropsstyrd trafik såsom färdtjänst och sjukresor, deltar i tävlingar och kampanjer eller anmäler förseningsersättning, använder vår mobilapp med mera.

Hallandstrafiken kan även få personuppgifter från andra källor än dig. Uppgifterna kan komma från din kommun, Region Halland, Transportstyrelsen, SPAR, eller andra offentliga källor i syfte att användas för t.ex. kreditupplysningar och adressuppdateringar.

Vilka uppgifter behandlas?

Hallandstrafiken behandlar de personuppgifter som lämnas till oss. Det kan vara namn, e-postadress, telefonnummer, postadress, födelsedatum, köp- och resehistorik, betalningsinformation, resenärsid och/eller annan information som du lämnat till oss eller i övrigt är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

Varför behandlar Hallandstrafiken uppgifter om dig?

Vi kan använda dina personuppgifter för bland annat följande ändamål:

Vi använder inte personuppgifter för automatiserat beslutsfattande.

När har Hallandstrafiken rätt att behandla dina personuppgifter?

Hallandstrafiken har rätt att behandla de personuppgifter som krävs för fullgörandet av vårt åtagande mot dig eller om du har lämnat ditt samtycke till behandlingen. Hallandstrafiken kan även behöva behandla dina personuppgifter på grund av krav i lag eller förordning.

I vissa fall kan Hallandstrafiken behöva ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter. När du lämnar ditt samtycke i dessa fall kommer du alltid att få klar och tydlig information om vad du samtycker till.

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter används av Hallandstrafiken och Hallandstrafikens personuppgiftsbiträden. Vi lämnar inte ut personuppgifter till andra bolag om vi inte behöver göra detta på grund av lag, förordning eller myndighetsbeslut eller för att skydda våra rättigheter eller tredje parts rättigheter.

Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part utanför Hallandstrafiken. Uppgifter vidarebefordras till tredje part (t.ex. trafikföretag) bara om detta krävs för tillhandahållandet av kollektivtrafiktjänster, försäljning av Hallandstrafikens biljetter och övriga tjänster.

Hallandstrafiken lyder under offentlighetsprincipen som är en grundläggande princip och är reglerad i Tryckfrihetsförordningen 2 kap. Detta innebär att vissa handlingar utgör så kallade allmänna handlingar, som Hallandstrafiken ska lämna ut på begäran. Före utlämnandet genomförs en sekretessprövning enligt Offentlighets- och sekretesslagen (OSL 2009:400).

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Hallandstrafiken strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter i Sverige eller inom EU/EES. Ibland kan Hallandstrafiken dock vara tvungen att överföra dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES, exempelvis om vi delar dina personuppgifter med en leverantör som är etablerad eller lagrar personuppgifterna i ett land utanför EU/EES. Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar Hallandstrafiken alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av så kallade lämpliga skyddsåtgärder.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Hallandstrafiken sparar dina personuppgifter så länge det finns ett behov utifrån ändamålet, till exempel om ett avtal inte längre gäller eller ärendet är färdigbehandlat, kommer dina personuppgifter att hanteras enligt de lagregler som gäller för arkivering och gallring.

Vad har du för rättigheter?

Du har rätt att när som helst (kostnadsfritt en gång om året) begära information om vilka personuppgifter vi har sparat om dig. Din begäran ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Detta behöver vi för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade. Vi kan inte radera dina uppgifter som utgör allmänna handlingar eller då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till att uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda skulder. Vi kan inte heller radera dina uppgifter om de krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att låta oss använda uppgifterna för marknadsföringsändamål.

Begäran om registerutdrag, information eller rättning av felaktiga uppgifter skickas till:

Registrator
Hallandstrafiken
Box 269
311 23 Falkenberg

Informationen kommer att sändas till din folkbokföringsadress.

Du har vidare rätt att i förekommande fall lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter.

Hur skyddas dina uppgifter?

Hallandstrafiken värnar om din integritet. Hallandstrafiken arbetar därför ständigt med att vidta alla lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som i varje enskilt fall krävs för att skydda dina personuppgifter och i övrigt säkerställa att behandlingen sker enligt gällande lag.

Cookies

Hallandstrafikens webbplats använder små textfiler, så kallade cookies, för att underlätta ditt surfande på sidan. Vi använder framförallt cookies för att samla in statistik om användarnas besök och för att förbättra upplevelsen. Det kan exempelvis handla om att val du gör på vår webbplats sparas. Men vi använder oss även av cookies för viss typ av marknadsföring. Cookiehanteraren ger användaren möjlighet att själv ställa in och godkänna vilka cookies som tillåts, samt att ändra sina inställningar och samtycke vid ett senare tillfälle.

Uppdatering av denna integritetspolicy

Hallandstrafiken gör löpande ändringar i denna policy. En ny version blir gällande när den görs tillgänglig på webbplatsen www.hallandstrafiken.se.

Kontaktinformation

Dataskyddsombudet ska kontrollera att Hallandstrafiken hanterar personuppgifterna på rätt sätt och följer det som står i dataskyddsförordningen. Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta Hallandstrafikens dataskyddsombud på:

Dataskyddsenheten Region Halland
Box 517
301 80 Halmstad

Tel: 035-13 10 00

E-post: dataskydd@regionhalland.se

Denna integritetspolicy är gällande fr.om. 2023-06-19

Hallandstrafiken's Privacy Policy

Hallandstrafiken wants you to feel confident that we process your personal data in a secure manner. The following describes how we process your personal data.

All processing of personal data is carried out in accordance with the applicable legislation. This means, among other things, that we protect your personal data with the necessary measures and that you have the right to contact us to find out what personal data we are storing about you. More information about your rights is available below. More information about your rights regarding the processing of your personal data by companies and organisations is available from the Swedish Authority for Privacy Protection.

Privacy Policy - how Hallandstrafiken processes your personal data

This Privacy Policy describes Hallandstrafiken’s processing of your personal data and applies when you use Hallandstrafiken’s services, such as My account (Mitt konto), the mobile app or are otherwise in contact with us.

Who is responsible for your personal data?

Hallandstrafiken, an agency in Region Halland with reg.no. 232100-0115, is the personal data controller for the processing of your personal data and is responsible for ensuring the lawful processing of the personal data.

How does Hallandstrafiken receive your personal data?

Hallandstrafiken collects personal data that you provide to us when you travel by public transport and otherwise use Hallandstrafiken’s services. This can happen, for example, when you load and use your travel card, register for My account (Mitt konto) on Hallandstrafiken’s website or in the mobile app, contact Hallandstrafiken’s customer service, order request-based transport such as mobility services (färdtjänst) and medical travel (sjukresor), take part in competitions and promotions, apply for delay compensation or use our mobile app, etc. Hallandstrafiken may also gather personal data from sources other than you. Such data may come from your municipality, Region Halland, the Swedish Transport Agency, SPAR, or other public sources for the purpose of performing e.g. credit checks and address updates.

What data is processed?

Hallandstrafiken processes the personal data provided to us. This may include your name, email address, telephone number, postal address, date of birth, purchase and travel history, payment information, and/or other information that you have provided to us or that is otherwise required to enable us to fulfil our obligations to you.

Why does Hallandstrafiken process data about you?

We use your personal data for purposes such as the following:

We do not use personal data to perform automated decision-making.

When is Hallandstrafiken entitled to process your personal data?

Hallandstrafiken is entitled to process the personal data required to fulfil our obligations to you or if you have given your consent to the processing. Hallandstrafiken may also need to process your personal data due to legal or regulatory requirements.

In some cases, Hallandstrafiken may need your consent to process your personal data. If you give your consent in such situations, you will always be given clear information about what you are consenting to.

Who has access to your personal data?

We never pass on, sell or exchange your personal data to or with third parties outside Hallandstrafiken for marketing purposes. Data is forwarded to third parties (e.g. transport providers) only if this is required for the provision of public transport services, the sale of Hallandstrafiken’s tickets or the running of other services.

Hallandstrafiken is subject to the principle of transparency, which is a fundamental principle and is regulated in the Freedom of the Press Act, Chapter 2. This means that certain documents are classed as public documents, and Hallandstrafiken must make these available on request. Before such disclosure, a confidentiality assessment is carried out in accordance with the Public Access to Information and Secrecy Act (OSL 2009:400).

Where do we process your personal data?

Hallandstrafiken always endeavours to process your personal data in Sweden or within the EU/EEA. However, Hallandstrafiken may sometimes have to transfer your personal data to a country outside the EU/EEA, for example if we share your personal data with a supplier that is based in or stores the personal data in a country outside the EU/EEA. Regardless of the country in which your personal data is processed, Hallandstrafiken takes all reasonable legal, technical and organisational measures to ensure that the level of protection is the same as in the EU/EEA. In cases where personal data is processed outside the EU/EEA, the level of protection is guaranteed either by a decision of the European Commission that the country in question must ensure an adequate level of protection or by the use of what are known as appropriate safeguards.

For how long do we retain your personal data?

Hallandstrafiken retains your personal data for as long as there is a need to do so based on the purpose; for example if an agreement no longer applies or the issue has been completed and closed, your personal data will be processed in accordance with the legal rules that apply regarding archiving and deletion.

What are your rights?

You have the right to request (free of charge once a year) information about the personal data we have stored about you at any time. Your request must be made in writing, signed in person and include your name and personal identification number. We need this information to ensure that we disclose the data to the right person.

If your data is inaccurate, incomplete or irrelevant, you can request rectification of it. We cannot delete any of your data that constitutes public documents or if there is a legal requirement to retain the data, such as due to accounting regulations, or if there are other legitimate reasons for retaining the data, such as unpaid debts. Nor can we delete your data if the data is required to enable us to fulfil our obligations to you. You can withdraw your consent to allow us to use your data for marketing purposes at any time.

Requests for register extracts, information or correction of incorrect data should be sent to:

Registrator

Hallandstrafiken

Box 269

311 23 Falkenberg

The information will be sent to your registered address.

You also have the right, in relevant cases, to lodge a complaint with the Swedish Authority for Privacy Protection, which is the supervisory authority for the processing of personal data.

How is your data protected?

Hallandstrafiken protects your privacy. In this regard, Hallandstrafiken works constantly to take all appropriate technical and organisational measures that are required in each individual case to protect your personal data and otherwise ensure that the processing takes place in accordance with the applicable laws.

Cookies

The Hallandstrafiken website uses small text files, known as cookies, to facilitate your browsing on the site. We primarily use cookies to collect statistics about user visits and to improve the user experience. This may involve, for example, saving the choices you make on our website. We also use cookies for certain types of marketing. The cookie manager allows users to set and authorise which cookies are allowed, and to change their specific settings and consent at a later date.

Updating of this Privacy Policy

Hallandstrafiken makes regular changes to this policy. A new version becomes effective when it is made available on the website www.hallandstrafiken.se.

Contact details

The Data Protection Officer checks that Hallandstrafiken handles personal data correctly and complies with the provisions of the General Data Protection Regulation. If you have any questions about our processing of your personal data, you are welcome to contact Hallandstrafiken’s Data Protection Officer at:

Dataskyddsenheten Region Halland

Box 517

301 80 Halland

Tel: 035-13 10 00

Email: dataskydd@regionhalland.se