Försäljning av biljetter

Försäljning av biljetter add remove

Vi vill att så många som möjligt köper sin biljett i vår app. Dels för att det är bättre för kunden, dels för att det går snabbare att gå ombord.

Försäljning ombord add remove

De kunder som inte köpt biljett innan de går ombord ska alltid kunna köpa Enkel- eller 24-timmarsbiljett på bussen. En biljett som köps ombord behöver inte valideras då köpet registreras som en validering.
Biljett kan säljas på två sätt, antingen via snabbval eller via resesökning. Vid resa mellan två kommuner eller till andra län samt inom B-zonerna används alltid resesökning. Kunden betalar med bankkort eller kundkassa.

 

Sälja biljett till andra län

Du kan sälja biljett till en mängd olika platser i södra Sverige och faktiskt hela vägen till Köpenhamn. Orter eller hållplatser söker du alltid fram via resesökning.

Tillköp av biljett add remove

Om kunden har en biljett och vill resa utanför de zoner som den ursprungliga biljetten gäller för, säljer du en kompletterande biljett till kund för nästkommande zon(er). Du lägger med andra ord till de zoner som inte ingår i den ursprungliga biljetten.


Exempel: Kunden har en 30-dagarsbiljett med giltighet inom Falkenberg AB, och vill tillfälligt göra en resa till Halmstad. Du säljer då en biljett med giltighet inom Halmstad AB.

 

Se bildexempel:

30 dagar Falkenberg AB + 24 timmar Halmstad AB

Zonkarta  +  Zonkarta Halmstad

Vid resa utanför våra 8 zoner gäller samma villkor för tillköp.


Exempel: Kunden har en Sommarbiljett utställd av Skånetrafiken. Vid resa till Halmstad säljer du en biljett mellan Laholm och Halmstad.

Kundkassa add remove

Kundkassan är en ”digital plånbok” som används för utbetalning av förseningsersättningar och liknande.
Om det inte finns tillräckligt med pengar på kundkassan för köpet kan kunden betala resten med bankkort.