Appen Serviceresan

I vår app Serviceresan kan du hantera dina resor själv. I appen kan du enkelt boka, ändra och avboka resor utan att behöva vänta i telefonkö.

På mobilen

För dig som är på språng är vår mobilapp ett bra alternativ. Ladda ner appen här:

Appen Serviceresan
Ladda ner appen i Google Play

På datorn

Appen finns även som webbversion. Det fungerar på samma sätt som i mobilappen, men du kan använda datorn istället.

Till webbversionen Länk till annan webbplats.

Boka, avboka och ändra resor

Du som har färdtjänst kan boka, ändra och avboka själv. Du som har resor till arbete, studier, daglig- eller dagverksamhet kan inte boka denna typ av resor i appen, du kan dock se och avboka dessa själv.

När du bokar din resa kan du boka den 14 dagar fram i tiden. Du kan även avboka och ändra din resa. Den går dock inte att avboka eller ändra om den är för nära i tiden och bilen har börjat köra för att hämta upp dig.

För att se hur du bokar, avbokar och ändrar en resa i appen kan du se instruktionsfilmen längre ner på sidan.

Se fordonet på kartan i realtid

När du bokat en resa får du en bokningsöversikt och i den kan du se din resa på en karta. Cirka 5 minuter innan du blir upphämtad kan du se var fordonet befinner sig på kartan i appen.

Månadskostnader och tillstånd

I appen har du god översikt över dina månadskostnader samt hur länge dina tillstånd gäller.

Svårt med det digitala? Utse ett ombud!

Om du har svårt med det digitala kan du utse ett ombud som kan hantera dina resor åt dig i appen. Hur du gör det kan du läsa längre ner på sidan eller titta på instruktionsfilmen för appen.

Om ditt barn reser med skolskjuts i personbil till skolan kan du hantera barnets resor i appen genom att bli ombud. Då slipper du sitta i telefonkö om du behöver avboka en skolskjutsresa.

Bli ombud

För att bli ombud behöver både du och barnet skapa ett konto i appen. När ni gjort det går ni in på barnets konto och lägger till dig som ombud. Därefter går ni in på ditt konto och godkänner ombudsförfrågan. Läs mer om detta längre ner på sidan eller titta på instruktionsfilmen för appen.

Avboka resor

Genom att bli ombud för ditt barn i appen kan du avboka skolskjutsen om barnet inte ska åka med. För att se hur du avbokar en resa i appen kan du titta på instruktionsfilmen längre ner på sidan.

Om du har flera barn bokade på samma skolskjuts går det inte att avboka resan i appen. Då behöver du ringa Beställningscentralen och avboka resan för det barn som inte ska åka med.

Se skolskjutsen i realtid

Cirka 5 minuter innan du blir upphämtad kan du se var fordonet befinner sig på kartan i appen.

Avboka resor

I appen kan du avboka din resa. Resan går dock inte att avboka om den är för nära i tiden och bilen har börjat köra för att hämta upp dig.

För att se hur du avbokar en resa i appen kan du titta på instruktionsfilmen längre ner på sidan.

Se fordonet på kartan i realtid

När du bokat en resa får du en bokningsöversikt i appen och i den kan du se din resa på en karta. Cirka 5 minuter innan du blir upphämtad kan du se var fordonet befinner sig på kartan i appen.

Svårt med det digitala? Utse ett ombud!

Om du har svårt med det digitala kan du utse ett ombud som kan hantera dina resor åt dig i appen. Hur du gör det kan du läsa längre ner på sidan eller titta på instruktionsfilmen för appen.

Du skapa ett konto på två sätt - med BankID eller utan BankID. Om du skapar konto med BankID kan du börja använda appen direkt. Om du skapar konto utan BankID kommer du få inloggningsuppgifter med posten inom cirka 2–3 arbetsdagar.

Skapa konto med BankID

Öppna appen och logga in med BankID. Ett konto skapas automatiskt för dig och du kan börja använda appen direkt. Läs längre ner på sidan för att veta hur du utser/blir ombud.

Skapa konto utan BankID

När du skapar ett konto utan BankID behöver du fylla i ditt personnummer med 12 siffror. När du gjort det får du dina inloggningsuppgifter med posten efter cirka 2–3 arbetsdagar. Uppgifterna skickas med post eftersom vi inte får lämna ut dem per telefon eller e-post. Läs längre ner på sidan för att veta hur du utser/blir ombud.

Du som resenär kan utse ett ombud som hanterar dina resor åt dig. För att utse ett ombud behöver du först skapa ett eget konto, antingen med BankID eller utan BankID. När du skapat ett konto utser du ett ombud så här:

  1. Gå in på ”Min sida”.
  2. Gå in på ”Hantera ombud”.
  3. Skriv in ombudets personnummer. Om det är en verksamhet behöver du fylla i användarnamnet på verksamheten.
  4. Nu behöver ombudet logga in i appen, gå till ”Min sida”, ”Hantera resenärer” och därefter godkänna förfrågan om att bli ombud.

Förfrågan om att bli ombud

Du kan bli ombud åt en eller flera resenärer och hantera deras resor. För att bli ombud behöver du skapa ett eget konto, antingen med BankID eller utan BankID. När du skapat ett konto gör du så här:

  1. Logga in i appen.
  2. Gå in på ”Min sida”.
  3. Gå in på ”Hantera resenärer”.
  4. Antingen godkänner du förfrågningar om att bli ombud för den/de resenärer som lagt till dig. Eller så skickar du en förfrågan om att bli ombud. Då fyller du i resenärens personnummer och trycker ”Lägg till resenär”. Därefter måste resenären gå in på ”Min sida”, ”Hantera ombud” och godkänna din förfrågan.

Nyfiken på att läsa mer?

Här hittar du fler sidor som kan vara intressanta för dig.