Färdtjänst

Färdtjänst finns för dig som har svårt att resa med den allmänna kollektivtrafiken på egen hand. Precis som i den övriga kollektivtrafiken reser du tillsammans med andra när du åker färdtjänst, men resan utförs av personbil eller rullstolsbuss.

Ansök om färdtjänst

För att få färdtjänst måste du skicka in en ansökan, det gör du här:

Boka färdtjänst i appen

Med appen "Serviceresan" kan du enkelt boka, ändra eller avboka din resa när det passar dig och slippa telefonkön.

Så fungerar appen Serviceresan.

Boka färdtjänst på andra sätt

Telefon: 0771-750 600

Måndag - fredag 07.00-22.00
Lördag, söndag och helgdag 08.00-22.00

Gruppbokningar: kundcenter@hlt.se

När du ringer och bokar en resa ska vi säkerställa att vi bokar resan för rätt person. Därför behöver vi inledningsvis veta ditt namn och ditt fullständiga personnummer/kundnummer. Därefter ställer vi följande frågor:

  • Från vilken adress ska du åka?
  • Till vilken adress? (i vilken kommun)
  • Vilken dag vill du resa?
  • Vilken tid vill du åka / vilken tid behöver du vara framme?
  • Har du sällskap med dig?
  • Har du något gånghjälpmedel med dig?
  • Behöver du någon hjälp av taxichauffören?
  • Vill du beställa en återresa?

Egenavgift för färdtjänst betalas normalt sett via faktura. Har du en medresenär som ska betala i bilen, måste detta uppges när du bokar.

För sjukresor gäller kontant/kortbetalning i bilen. Ha detta redo vid avfärd. Tänk på att alltid ta kvitto av föraren.

Betala via faktura

När månaden är slut sammanställs alla dina resor för månaden. Har du inte rest så kommer ingen faktura.

Det framgår alltid på fakturan vilken dag du har rest och mellan vilka adresser. På din faktura kommer även kostnaden för eventuell medresenär. Vill du att medresenären ska betala sin resa själv får du antingen uppge detta i bokningen eller ta betalt av personen.

Fakturorna administreras av Visma och skickas ut i början av månaden. Du har 35 dagar på dig att betala.

Visma skickar fakturan till den adress du är folkbokförd på. Men om du någon gång aktiverat Kivra, skickas din faktura i stället dit. Tänk på att slå på notiser från Kivra, så du inte missar din faktura. Om du inte vill få din faktura till Kivra, kontaktar du Kivra för att ändra det.

Du kan välja att betala din faktura på samma sätt som du gör med dina andra fakturor.

Har du frågor om din betalning (exempelvis autogiro eller försenad betalning av fakturan) kontakta Visma på 0771-23 24 00. Du kan följa ditt ärende hos Visma Länk till annan webbplats.. Vid övriga frågor om din faktura maila ftjfaktura@hlt.se eller ring oss på 0771-750 600.

Behöver du ändra adressen som din faktura ska skickas till behöver det registreras som särskild postadress hos Skatteverket.

För dig som åker arbets-, dagcenter- och dagvårdsresor:

För färdtjänstkunder som åker arbets-, dagcenter- och dagvårdsresor kommer egenavgiften för dessa resor på samma faktura som för fritidsresor. Däremot betalar du bara upp till beloppet för vad ett 30-dagars periodkort för en zon kostar. Egenavgiften som överstiger detta belopp fakturerats alltså inte. Det fungerar ungefär som ett högkostnadsskydd när man besöker sjukvården.

Allt sker automatiskt och du som är beviljad tillstånd för arbetsresor, resor till och från daglig verksamhet och resor till och från dagverksamhet kommer automatiskt få ett digitalt periodkort.

Vem får inte digitalt periodkort?

Du som gör studieresor kommer inte få ett digitalt periodkort utan fortsätter vända dig till din närmaste butik.

Priser och zonindelning i Halland (exklusive Kungsbacka kommun) hittar du på 1177 - Färdtjänst i Halland. Länk till annan webbplats.

Priser och zonindelning i Kungsbacka kommun hittar du på kungsbacka.se. Länk till annan webbplats.

Som färdtjänstkund har du rätt till ersättning när du blir hämtad mer än 20 minuter för sent från utlovad tid.

Du ansöker om ersättning hos Hallandstrafikens Kundcenter på 0771-750 600.

Ersättningen gäller inte för omständigheter som ligger utanför Hallandstrafikens och våra trafikföretags möjlighet att påverka, som exempelvis:

  • Besvärligt väder, så som snö och halka. Vi sätter alltid säkerheten först.
  • Trafikhinder i form av olyckor eller annat som sätter stopp för framfart på vägen.
  • När det är strejk.

Trappklättring är en form av bärhjälp och service som ligger utanför lagen om färdtjänst och sjukresor. Genom trappklättring kan en rullstolsburen person ta sig upp och nerför en trappa utan att behöva lämna rullstolen.

Från 1 januari 2021 gäller tillståndet för trappklättring i högst ett år från det att tillståndet är utfärdat. Det innebär att du som redan nyttjar trappklättring kan ha kvar det i ett år från detta datum.

Från 1 januari 2021 kan du endast få trappklättring på den hemadress som du är folkbokförd på, samt ytterligare två adresser.

Efter ett år utförs inte längre trappklättring och inför det kommer du att behöva anpassa din bostad. Det kan du göra genom att ansöka om bostadsanpassningsbidrag i din hemkommun.

Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor och funderingar.

  • Har du frågor som rör ansökan om färdtjänst, taxor, avgifter eller adresser för trappklättring kontakta Region Hallands Färdtjänsthandläggning på telefonnummer 010-476 19 22. De har telefontid vardagar mellan 09.00 och 12.00.
  • Är din hemkommun Kungsbacka, vänder du dig till kommunen för frågor som rör ansökan om färdtjänst, taxor, avgifter eller vill anmäla adresser för trappklättring. Allmänna frågor om färdtjänst i Kungsbacka kan du maila till teknik.fardtjanst@kungsbacka.se. Telefonnumret till Kungsbacka kommun är 0300-83 40 00.
  • Har du frågor som rör beställning av färdtjänst eller färdtjänstresan i sig, kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771-750 600.

Vår ambition är att göra kollektivtrafiken så bra som möjligt. Därför är vi tacksamma för dina förslag och synpunkter som hjälper oss i vårt fortsatta arbete med att utveckla trafiken. Det är inte alltid vi kan tillgodose alla önskemål, men vi lovar att lyssna och göra så gott vi kan.

Har du några synpunkter att dela med dig till oss? Fyll i formuläret nedan.

 

Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning.

Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen.

Vi är väldigt tacksamma för ditt engagemang. Det gör att vi kan förbättra vår verksamhet.

Nedan beskriver resevillkoren inom Serviceresor. Resenärens lagstadgade rättigheter beskrivs i Uppdragsgivarnas regelverk och riktlinjer. Detta är de resevillkor som Hallandstrafiken äger i samråd med Uppdragsgivarna inom Serviceresor.

1. ORDNINGSREGLER
1.1 Resenär är skyldig att följa bestämmelserna i ordningslagen (1993:1617) och från tid till annan tillämplig lagstiftning och särskilt utfärdade föreskrifter. Detsamma gäller beträffande Trafiktjänstemans anvisningar och tillsägelser. Den som inte rättar sig efter dessa riskerar att bli avvisad från fordonet och därmed förlora rätten till Resa och återbetalning av egenavgift.

1.2 Person som är berusad eller person som uppträder på ett sådant sätt att det kan misstänkas att personen kommer att störa ordningen eller på annat sätt äventyra säkerheten i trafiken, kan nekas påstigning och resa.

1.3 Max ett husdjur får medfölja på resan och ska anges vid beställning. Husdjur ska transporteras i väska/bur i bilens kombibagageutrymme och bokas så att inga andra hjälpmedel finns med under resan.

1.4 Är du som reser med oss i behov av att ha med dig eller använda ett hjälpmedel under din resa med oss är det du som resenär som ansvarar över att införskaffa dessa.

Vi har inga hjälpmedel för utlåning i våra fordon, detta innefattar även bältesförlängare och bälteslås, så kallade änglavakter.

2. ÖVRIGT
2.1 Vid användning av garantiresor gäller dessa endast inom ordinarie färdtjänstområde som ditt tillstånd tillåter dig att resa i. Den går inte att använda vid resor med övriga beviljade tillstånd så som länsfärdtjänst eller riksfärdtjänst.

Om du har tappat bort något när du rest med färdtjänst kan du kontakta oss på färdtjänsbokningen på telefon 0771-750 600. Vi kollar upp vilken bil och bolag du åkte med så att du kan kontakta rätt taxibolag.

Har du frågor om färdtjänst?

Här har vi samlat många av de frågor som du kan ha kring färdtjänst.

Till alla frågor och svar