Vanliga orsaker till trafikstörning

Det svenska järnvägsnätet är en jätteapparat. Ändå funkar det riktigt bra. Men ibland kan det ju hända något som inte förutspåtts och då kan det var bra att veta vad för typ av trafikstörning det gäller.

Här listar vi några av de vanligaste felen.

Barn med mormor står på tågperrongen

Ibland uppstår oväntade händelser som påverkar tågtrafiken.

Det innebär som det låter, personer befinner sig på spåret som inte har där att göra. Fenomenet kallas ibland "Spårspring".

Det medför sällan långa stopp i tågtrafiken eller massor av inställda tåg. För det mesta kan tågen släppas fram efter 15-30 minuter men då och då tar det uppemot en timma. Spårspringarna ställer dock till med oreda och många störningar i tågtrafiken.

All tågtrafik stoppas, polisen larmas och genomsöker området innan Trafikverket släpper fram tågen igen.

Spårspring betecknas som obehörigt spårbeträdande i Järnvägslagen och kan ge 1000 kronor i böter. Det är dock sällan någon spårspringare tas på bar gärning.

Många underskattar riskerna

Tågen är i dag både tystare och snabbare än vad många tror, och riskerna med att befinna sig på ett trafikerat spår är stora.

Obehörigt spårbeträdande är ett stort problem. 80 till 90 personer omkommer varje år efter att ha vistats på spårområdet. Cirka 70 procent av dödsfallen är på grund av suicid person, men många av de omkomna är personer som bara försökt vinna några minuter genom att ta en genväg.

Tack vare alerta lokförare och Trafikverkets snabba beslut att stoppa tågen på den aktuella banan eller stationen har förmodligen flera personer räddats till livet.

Trafikverket förbättrar säkerheten

Trafikverket genomför en mängd åtgärder för att minimera problemet. De kameraövervakar, patrullerar, bygger om stationsområden, sätter upp staket, siktröjer, sätter upp skyltar och genomför omfattande informationsinsatser. Dessutom samverkar de med företagen som kör tågen.

ATC-fel

Ibland krånglar ATC-anläggningen på tåg, detta gör att tåget max får köra i 80 km/timmen.

ATC är ett säkerhetssystem som är en kombination av flera olika mindre system, som ska minska risken för att olyckor sker på grund av lokföraren. ATC övervakar att hastigheterna hålls och att tågen inte passerar stoppsignaler. Den ger även allmän information om själva spåret, t.ex. lutning. För att kunna genomföra detta används ”Baliser”.

Baliser är dataportar som placeras på järnvägsspåren och används till att skicka information från ställverken till ett passerande tåg om kommande bansträcka. Dessa placeras i grupper som a - och b - baliser. När ett tåg passerar över en balis, skickas information via radiovågar till en dator på tåget, som sedan överför informationen så att lokföraren kan ta del av detta. Skulle informationen innebära någon fara framöver kan datorn på tåget automatiskt genomföra ett nödstopp. Balisen skickar även information till ställverket så att tågklareraren kan se vilken position tåget har för tillfället.

Fordonsfel eller Tekniskt fel

Vagnfel är rätt självförklarande och kan betyda allt från att ett tåg vägrar dra till dörrfel.
Är alla dörrar i ett tågset ur funktion används det inte.

Ofta är förseningar som beror på "Tekniskt fel" på grund av något fordonstekniskt, vad det sedan är för typ av fel på fordonet är olika. Det kan vara t.ex. ATC-fel, nedsatt traktion, avstängd broms med mera.

Strömlöst

Tåg kan bli strömlöst av olika anledningar.

Bland annat kontaktledningsfel eller tekniskt fel som medför strömlöshet.

Enkelspårsdrift

Enkelspårsdrift innebär att på platser där det finns två spår är det ena ur drift, av den ena eller den andra anledningen. Detta skapar mer trafik än planerat på kvarvarande spår, i båda riktningarna.

Ibland ställer man in vissa avgångar eller leder om trafik för att göra plats för att övriga ska kunna hålla tidtabellen.

Kontaktledning

Nedrivna kontaktledningar är en mycket vanlig orsak till järnvägens förseningar. Ibland rivs kontaktledningarna av träd vid storm, ibland är det på grund av kopparstölder som det blir kontaktledningsbrott.

Kontaktledningen för järnvägar utgör den ena ledaren för drivströmmen till elektriska tåg. Den andra ledaren, återledaren, utgörs av rälsen. Strömmen leds ned i järnvägsfordonet via en strömavtagare.

Kontaktledningen och delar av dess uppbyggnad kan ha upp till 16,5 kV vilket är dödligt även utan direkt beröring. Olyckor har skett när människor har klättrat upp ovanpå vagnar. När reparationer av kontaktledningen ska göras måste den kopplas ut samt säkerhetsjordas mot rälsen med en kabel som kläms fast ungefär som en startkabel, eller fästes med en kraftig magnet. Även när arbete sker nära rälsen stängs strömmen av, av säkerhetsskäl.

Rälsbrott

Ett rälsbrott är en skada i ett järnvägsspår som innebär att en räl (metallskenan som tågens hjul rullar mot) brister. Rälsbrott kan dels uppstå i vanliga räler men även i växlar och plankorsningar. Oftast uppträder rälsbrott som en vertikal öppning genom rälen. Dock förekommer det även mer komplicerade rälsbrott, exempelvis kan öppningen vara "sågtandsformad". Även rälsbrott där rälshuvudet (toppen av metallskenan) faller bort förekommer.

Konsekvenser av rälsbrott:

Det är ovanligt att rälsbrott leder till urspårningar eller andra olyckor, men om rälsbrottet exempelvis sker i en kurvas ytterräl eller om rälsbrottet leder till att rälshuvudet lossnar föreligger det en akut urspårningsrisk.

Förutom de säkerhetsmässiga konsekvenserna orsakar rälsbrott ofta omfattande störningar i tågtrafiken.

Tågräls med fyra slipers i trä, resten i betong

Signalfel och Stoppkörning

Titta utmed en järnväg när du t ex åker tåg eller kör över en järnvägskorsning, så ser du olika signalljus med mera. Detta är signaler. När dessa inte visar vad de ska visa, så är det ett slags signalfel.

Anledningen till detta är sällan fel i signalstolpen, men det händer att glödlampor i stoplarna går sönder. När en glödlampa i stolpen går sönder så ska signalen gå till ett säkrare tillstånd och slå om till rött så att tågen stoppas. Om den röda glödlampan går sönder så kallas det för svart signal, och det betyder också att tåget ska stanna. Lokföraren kan få tillstånd från trafikledningen för att rulla förbi en svart eller röd signal om trafikledningen bedömer att det kan göras utan risker. Stoppkörning. Men med restriktioner som låg hastighet. Detta skapar förseningar i trafiken.

Vid ett signalfel visar signalen rött (stopp) eftersom det är fel i anläggningen bortom signalen. Det kan till exempel bero på en trasig växel, ett urspårat tåg, ett ställverk som gått sönder efter ett blixtnedslag eller ett fel i spårledningssystemet som håller reda på tågens position.

Hur kan det bli fel i tekniken som håller reda på var tågen finns?

För att hålla reda på var tågen befinner sig så ligger det en elektrisk potential mellan höger och vänster räl. Den ena rälen är jordad och har potentialen 0 volt, medan den andra rälen har en potential på cirka 5 volt.

När ett tåg passerar så kortsluter hjulaxeln spänningen och potentialskillnaden mellan rälerna försvinner. På så vis vet man att ett tåg befinner sig på en viss sträcka, en så kallad spårledningssträcka. Hela järnvägsnätet är indelat i sådana spårledningssträckor på upp till 2,5 km. För att skilja sträckorna åt så håller den spänningssatta rälen antingen plus 5 volt eller minus 5 volt. För att separera sträckorna ligger en isolering mellan sträckorna. Problemet är att när rälen är sliten så kan isoleringen kortslutas.

Ett sådant spårledningsfel ger också ett signalfel.

Ställverk

Ett ställverk för en järnväg är en anläggning för att manövrera ett tågs väg genom ett spårområde på ett sådant sätt att säkerhetskonflikter inte uppstår. Detta sker genom att växlars lägen och hinder på spåravsnitt (tåg) först registreras och sedan genom att körbesked ges till tågen via antingen radiosignaler (GSM-R), elektromagnetiska meddelanden från spåret (baliser) eller optiska signaler utmed banan.

Manövreringen sker antingen automatiskt eller av en tågklarerare och innebär att en tågfärdväg reserveras vilket betyder att den lagda tågfärdvägen är hinderfri och att inga andra tåg kan komma in på tågfärdvägen.

Ställverksfel/Reparation av ställverk

Är ställverket sönder eller under reparation kan inte hinderfri väg garanteras, därför stängs ofta många spår av när detta sker.

Spårbeläggning / Spårledningsfel

Det kan även till exempel vara ett kabelbrott någonstans utmed spåret eller hamna föremål på spåret. Det kan också vara problem med kontaktledningen som hänger ovanför spåren och förser tåget med ström.

Järnvägen är indelad i olika sektioner eller block. Längs med hela banan löper en elektrisk krets, spårledningen. Om ett tåg ex. ska ankomma Halmstad norrut men har rött söder om Halmstad, beror det på att spårledningen framför är belagd/spåret är upptaget.

När inget tåg befinner sig just i den spårlängden är kretsen hel och berörda signaler kan visa grönt. När ett tåg befinner sig där bryts kretsen och signalerna slår om till rött (enkelt förklarat).

Om spåret inte är upptaget på sektionen/stationen framför men systemet ändå indikerar att spårledningen är belagd, har Spårbeläggning, eller ett spårledningsfel uppstått. Tågen måste då köra med nedsatt hastighet.

Växelfel

Växelfel är när spåren inte kan växla så att du kommer in på ett annat spår, tågens version av korsningar.

Växelfel på vintern

Vanligast är att isklumpar faller ner i växeln när ett tåg kör förbi. När växeln sedan ska läggas om så ligger isen i vägen och den fastnar. När växeln inte sluter helt så går det inte att få grönt i signalen framför den. Om ett tåg ändå kör över så riskerar tåget att spåra ur. Nästa tåg som kommer måste få tillstånd att passera, föraren måste kanske ut och hacka bort isen, det bildas kö och förseningarna är ett faktum.

Det är ofta ett ganska omfattande och pilligt jobb och måste alltid göras för hand med spätt och växelkvast. För sålänge en växel inte är i kontroll, är den därmed obrukbar och därmed stoppande och därmed ett hinder som i sin tur orsakar förseningar och tågköer som i storstadsområdena ofta blir bestående och omfattande. Normalt finns det växelvärme till växlarnas känsliga delar, växelvärmen har tokhög effekt och smälter stora mängder snö och is och håller den normalt isfri. Men när tåg passerar lossnar ofta rejäla isklumpar, ibland på flera hundra kilo i växlarna. Då finns ingen växelvärme i världen som kan smälta detta utan detta måste plockas bort för hand.

Andra typer av växelfel

Andra växelfel är tex havererat motordrev. Det är alltså den mekanik och motor som styr växelns rörelser. Då måste den repareras vilket ofta tar lång tid tyvärr. En växel är den känsligaste delen på järnvägen och oftast den som krånglar mest.

I och med att signalen före visar stopp vid växelfel kan det även annonseras ut som signalfel.

Lövhalka

Lövhalka uppstår på hösten när lövträd fäller sina löv på järnvägsräls.

När löven hamnar mellan rälsen och fordonets stålhjul pressas cellulosa och äggviteämnen i löven ut, och det blir halt på spåret. Tågen får svårt att starta och svårt att bromsa.

Lövhalkan drabbar även bussar i landsvägstrafiken, men problemet är inte lika kännbart där.

Solkurva

En solkurva är en utknäckning (krökning) av järnvägsräls på grund av utvidgning vid värme. Solkurvor uppstår vid:

  • Dålig packning av ballasten (makadamen), för lite ballast eller när lera trängt upp genom ballasten.
  • Dålig befästning av rälsen. Låg klämkraft.
  • Dålig normalisering, det vill säga kompensation för längdutvidgning när rälsen svetsas.

Av säkerhetsskäl stängs den drabbade sträckan av för trafik tills dess rälsen återgått till normalt.

Nyfiken på att läsa mer?

Här hittar du fler sidor som kan vara intressanta för dig.