Chatta med oss!
Våra resevillkor
- /
- Biljetter och priser /
- Villkor /
- Våra villkor
Allmänna resevillkor
Dessa allmänna villkor version 2023:2 uppdaterades 2023-06-08.
Hallandstrafiken, en förvaltning inom Region Halland org.nr. 232100–0115, Box 269, 311 23 Falkenberg är din avtalspart och den som bedriver trafiken, säljer biljetter och levererar tjänster till dig.
1. Villkorens tillämplighet
1.1 Dessa allmänna villkor, tillsammans med gällande priser, gäller, om inte annat framgår av 1.6 - 1.7 nedan, för Resor med Hallandstrafiken inom vårt trafikområde, mellan Halland och Sydlänen, samt för resor mellan Halland och Danmark, köpta i Hallandstrafikens biljettsystem. Villkoren reglerar de olika frågor som kan uppkomma mellan Hallandstrafiken och dess Resenärer.
1.2 Villkoren kan kompletteras eller ersättas av särskilda villkor, till exempel ”Särskilda villkor vid Resa i Anropsstyrdtrafik”, se hallandstrafiken.se.
1.3 Villkor för Resa med biljett kopplat till ett Plastkort framgår av punkt 5.
1.4 Villkor för Resa med Pappersbiljett och Kundapp framgår av punkt 6.
1.5 För villkor gällande Resor inom Halland, mellan och inom Sydlänen inklusive Danmark, som inte köpts i Hallandstrafikens biljettsystem, hänvisas till respektive Trafikhuvudmans resevillkor.
1.6 Villkoren gäller inte för
i) den del av Resan som avser båt mellan Landskrona och Ven där rederiets resevillkor gäller.
ii) den del av Resan som avser båt mellan Helsingborg och Helsingör där rederiets resevillkor gäller.
iii) den del av Resan som sker på danskt territorium, för vilken annan dansk trafikansvarigs resevillkor gäller.
iv) resor med Skärgårdstrafiken i Kalmar län.
v) resor med förbeställda sjukresor, färdtjänstresor och Resor med riksfärdtjänst.
vi) resor med annan trafik än Öresundståg mellan Halland och Västra Götaland. För villkor gällande resor till Västra Götaland i annan trafik än Öresundståg, se hallandstrafiken.se
1.7 Dessa Villkor kompletterar svensk lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter giltiga för kollektivtrafikresor inom Sverige där trafiktjänstens längd är kortare än 150 km. Vid Resor med tåg tillämpas Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer. Delar av tågpassagerarförordningen tillämpas dock inte på inrikes trafiktjänster som har en sträckning som är kortare än 150 km. Vid Resor med buss tillämpas även Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 181/2011 av den 16 februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport. Artiklarna 3, 4.1, 5, 6, 8 och 19-23 i busspassagerarförordningen ska även tillämpas på sådana trafiktjänster som anges i artikel 2.1 i förordningen som har en sträckning som är 150 km eller längre
2. Hallandstrafikens definitioner
2.1 Med ”Avtal” avses det avtal som ingås mellan Hallandstrafiken och en Resenär vid köp av Biljett i enlighet med dessa Villkor.
2.2 Med resenärskategori ”Barn”, avses Resenär fram till den dagen de fyller sju (7) år. En betalande Resenär får ta med sig fritt antal barn under sju (7) år utan kostnad. Lokala avvikelser rörande antal barn kan förekomma för resor inom respektive Trafikhuvudmans län. Vid resa till Danmark kan en betalande Resenär ta med sig max två (2) barn under sju (7) år utan kostnad. Barn därutöver betalar biljett för Ungdom.
2.3 Med ”Biljett” avses pappersbiljett eller digital biljett där giltighet för tid och område framgår vid okulär eller maskinell visering.
2.4 Med ”Biljettautomat” avses Hallandstrafikens biljettautomater för köp och aktivering av biljetter kopplade plastkort.
2.5 Med ”Biljettbärare”, avses Kundapp, plastkort eller papper där biljettens giltighet framgår.
2.6 Med ”Cykeltillägg”, avses avgift för att ta med cykel ombord på fordon.
2.7 Med ”Giltig biljett” avses en aktiverad biljett. Aktivering av biljett skall ske före ombordstigning eller i det fall resan görs med buss, i samband med ombordstigning. Resenären ansvarar för att biljetten kan valideras under hela Resan .
2.8 Med ”Grupprabatt”, avses rabatt som gäller för minst två (2) betalande Resenärer på samma Biljett och Resa. Grupprabatt ges på enkelbiljett och 24-timmarsiljett.
2.9 Med ”Kundapp”, avses Hallandstrafikens app för köp av Biljetter, med Hallandstrafiken som utgivare.
2.10 Med ”Kundkassa”, avses en digital plånbok som en Resenär får tillgång till i samband med att hen registrerar sig i Kundapp eller på Mitt Konto. Kundkassan kan användas till bl.a utbetalning av förseningsersättning och till kampanjerbjudanden. Kundkassa kan aldrig bytas mot pengar.
2.11 Med ”Kundservicebutik” avses Hallandstrafikens egna butiker.
2.12 Med ”Mitt Konto”, avses Hallandstrafikens webbportal, där registrerad Resenär kan administrera och köpa Biljetter mm.
2.13 Med ”Personlig biljett”, avses de tillköp av biljetter som kommuner kan göra inom ramen för tillköp av biljetter. Personlig biljett är bla Seniorbiljett, Skolbiljett och Fritidsbiljett plus. Vid resa med Personlig biljett ska Resenär kunna styrka att hen är den person som Biljetten utfärdats till genom att uppvisa legitimation. Legitimation krävs inte för minderåriga.
2.14 Med ”Plastkort”, avses ett plastkort som kan vara kopplat till en eller flera Biljetter.
2.15 Med ”Resa”, avses en transport som en Resenär och en eller flera Trafikhuvudmän har ingått Avtal om.
2.16 Med ”Resenär”, avses en person som har en Giltig biljett och som reser, eller har för avsikt att resa, med en eller fler av Trafikhuvudmännen.
2.17 Med ”Student”, avses Resenär som innehar digital studentlegitimation försedd med studentresesymbolen samt giltig legitimation. Studentrabatt ges på hela sortimentet.
2.18 Med ”Sydlänen” avses Trafikhuvudmännens län, dvs. Blekinge län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Skåne län samt, endast vid resor med
Öresundståg inom Västtrafik, Västra Götalands län.
2.19 Med ”Tappa-bort-garanti”, avses den tjänst som möjliggör att Resenär som har ett registrerat konto kan fortsätta att resa med sin biljett när en Biljettbärare har förlorats.
2.20 Med ”Tjänsterna” avses hantering av Biljetter och där tillhörande funktioner och tjänster i Kundapp och på Mitt Konto.
2.21 Med ”Trafikhuvudmännen”, avses Hallandstrafiken, Blekingetrafiken, Jönköpings länstrafik, Kalmar länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Skånetrafiken och Västtrafik gemensamt. I singularform avses en av dessa. I begreppet ”Trafikhuvudman” inkluderas även den firma, person eller företag som utför det aktuella trafikuppdraget.
2.22 Med ”Trafiktjänsteman”, avses t ex. förare, ombordpersonal, kontrollanter eller kundservicepersonal som bär uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att hen är Trafiktjänsteman.
2.23 Med resenärskategori ”Ungdom”, avses Resenär från sju (7) år till den dagen de fyller 20 år. Ungdomsrabatt ges på hela sortimentet. Vid resa mellan Skåne och Danmark avses Ungdom från fyllda sju (7) till den dag de fyller sexton (16) år.
2.24 Med ”Validering”, avses registrering/avläsning av Biljetten i en biljettläsare ombord på buss eller av Trafiktjänsteman i en handdator ombord på tåg. Samtliga Biljettbärare valideras.
2.25 Med ”Villkor” avses dessa allmänna villkor för resor med Hallandstrafiken.
2.26 Med resenärskategori ”Vuxen”, avses Resenär från den dagen hen fyller 20 år.
2.27 Med ”Återförsäljare” avses de av Hallandstrafiken anlitade återförsäljare av biljetter.
3. Trafikutbud, priser, biljettsortiment och giltighet
3.1 Hallandstrafiken och övriga Trafikhuvudmän fastställer från tid till annan linjesträckning, tidtabell, priser och biljetter och förbehåller sig rätten att ändra dessa. Tillfälliga förändringar i tidtabellen kan också förekomma t.ex. vid banarbeten, vägarbeten, större evenemang etc. Aktuella linjesträckningar, tidtabeller, priser och biljetter finns angivna på respektive Trafikhuvudmans app och hemsida.
3.2 Priser bestäms i huvudsak av geografi, tidsgiltighet, försäljningskanal och eventuella rabatter.
3.3 Biljettsortiment och giltighet
3.3.1 Giltigheten för Biljetten varierar beroende på tid och antal zoner var inom Resenären reser obegränsat.
3.3.2 Påstigning samt byten ska ske inom Biljettens giltighet. Påstigning på sista färdmedlet ska ske inom giltighetstiden. Om ingen förbindelse till Resans slutdestination finns inom giltighetstiden har Resenären rätt att slutföra sin Resa med nästföljande anslutande förbindelse till slutdestinationen.
3.3.3 Enkelbiljett inom en (1) zon gäller i 60 minuter från aktivering. Giltighetstiden för två zoner är 100 minuter och ökar därefter med 10 min för var tillkommande zonpassage upp till och med 150 min inom Halland. Enkelbiljett gäller för Resa inom vårt trafikområde samt för resor till/från Sydlänen samt Köpenhamn och Helsingör. Enkelbiljett till Danmark gäller enbart för Resa i den riktning Resenär har valt samt via den överfart Resenär har valt.
3.3.4 24-timmasbiljett
En 24-timmarsbiljett gäller i 24 timmar från aktivering räknat i minuter. 24-timmarsbiljett gäller för Resa inom vårt trafikområde samt för resor till/från Sydlänen samt Köpenhamn och Helsingör.
3.3.5 30-dagarsbiljett
30-dagarsbiljett gäller i 30 kalenderdygn i följd (från kl. 00-24) från aktivering. 30-dagarsbiljett gäller för Resainom vårt trafikområde samt för resor till/från Sydlänen samt Köpenhamn och Helsingör.
3.3.6 365-dagarsbiljett
365-dagarsbiljett gäller i 365 kalenderdygn i följd (från kl. 00-24) från aktivering. 365-dagarsbiljett gäller för Resa inom vårt trafikområde samt för resor till/från Sydlänen samt Köpenhamn och Helsingör.
3.3.7 Fritidsbiljett
Fritidsbiljetten gäller skoldagar och studiedagar mellan kl. 15.00 – 04.00, samt dygnet runt under lov- och helgdagar under en termin. Fritidsbiljett gäller för Resa inom vårt trafikområde.
3.3.8 Sommarbiljett
Sommarbiljetten gäller under perioden 15 juni – 15 augusti (från kl. 00-24). Sommarbiljetten gäller för Resa inom vårt trafikområde.
3.3.9 Skolbiljett
Skolbiljett är en Personlig biljett som gäller för resa mellan hem och skola under delar av kalenderdygnet. Det finns även en biljett för resa under praktik – Praktikbiljett. Vid resa med Skolbiljetter ska innehavaren av biljetten, där det föreligger tveksamhet om ålder, kunna styrka sin ålder med legitimering vid biljettkontroll. För mer information om skolbiljetter se hallandstrafiken.se
3.3.10 Seniorbiljett
Seniorbiljetten är en Personlig biljett som gäller för resa under delar av kalenderdygnet. Vi resa med Seniorbiljetten ska innehavaren av biljetten kunna styrka sin ålder med legitimering vid biljettkontroll. För mer information om seniorbiljetter se hallandstrafiken.se
3.3.11 Fritidsbiljetten plus
Fritidsbiljetten plus är en Personlig biljett som gäller för resa under hela eller delar av kalenderdygnet. Vi resa med Fritidsbiljetten plus ska innehavaren av biljetten kunna styrka sin ålder med legitimering vid biljettkontroll. För mer information om Fritidsbiljetten plus se hallandstrafiken.se
3.3.12 Cykeltillägg
För närvarande betalar Resenär ingen avgift för medföljande cykel vid resa i Halland. För Resa mellan Sydlän eller till Danmark kan tillägg för cykel behöva betalas för den delen av resan som sker i annat län eller land. För mer information se respektive Trafikhuvudmans hemsida. Rabatter erhålls inte på cykeltillägg.
3.3.13 1:a klasstillägg
1: a klasstillägg kan köpas i samband med köp av biljett för resa med Öresundståg. Rabatter erhålls inte på 1:a klasstillägg.
3.3.14 Delbetala med Biljett
Vid delbetalning (tillköp) av resa som är längre än giltigheten för den ursprungliga biljetten erläggs avgift från nästkommande zon. Samma förhållande vid resa i motsatt riktning. Vid resa i Sydlänen, kan lokala avvikelser förekomma för resor inom respektive Trafikhuvudmans län.
3.3.15 Validering av Biljetter
En biljett i Kundapp, på papper eller kopplat till ett Plastkort ska valideras i en biljettläsare ombord på buss eller av Trafiktjänsteman i en handdator ombord på tåg.
3.3.16 Validering av Biljett där biljettläsare saknas
Vid Resa med Biljett kopplad till Hallandstrafikens Plastkort till Västra Götalands län och Danmark, ska kompletterande inspektionskvitto med uppgifter om Biljettens giltighetstid och geografi kunna visas tillsammans med kortet för att vara godkänt som Giltig biljett. Inspektionskvitto för Biljett kopplad till Hallandstrafikens Plastkort erhålls i Kundservicebutik och hos Återförsäljare.
3.4 Försäljningskanaler
3.4.1 Hallandstrafiken har sex försäljningskanaler; Kundapp, Mitt konto (webbförsäljning), Biljettautomat, Kundservicebutik, Återförsäljare, Ombord på buss. Utbudet av biljetter, priser och betalsätt varierar beroende på försäljningskanal enligt följande:
i) Kundapp erbjuder hela biljettsortimentet. Enkel- och 24 timmarsbiljetter har ett lägre pris än i försäljningskanaler med personlig service.
ii) Mitt konto erbjuder hela biljettsortimenet. Enkel- och 24 timmarbiljetter har ett lägre pris än i försäljningskanaler med personlig service. Kunder kan även beställa Plastkort.
iii) Biljettautomat erbjuder hela biljettsortimentet. Enkel- och 24 timmarsbiljetter har ett lägre pris än i försäljningskanaler med personlig service.
iv) Kundservicebutiker erbjuder hela biljettsortimentet till ordinarie pris. Kunder kan även hämta ut Plastkort.
v) Återförsäljare erbjuder hela biljettsortimentet till ordinarie pris. Kunder kan även hämta ut Plastkort.
vi) Ombord på bussar erbjuds enkel- och 24 timmarsbiljett till ordinarie pris.
vii) Ombord på Västtågen och Krösatågen erbjuds ett begränsat utbud av biljetter.
viii) Vid resa med Öresundståg och Pågatågen måste biljett vara köpt och aktiverad innan ombordstigning.
4. Användning av Hallandstrafikens Kundapp och Mitt Konto
4.1 Hallandstrafikens Kundapp
4.1.1 Registrering
Kundapp fungerar med Android- och iOS-baserade enheter. För att registrera sig krävs en Enhet med fungerande internetuppkoppling. Vid registrering får Resenär bl.a. tillgång till tjänster såsom möjlighet att låna ut, flytta eller överlåta en biljett samt Tappa-bort-garantin och har möjlighet att använda Kundkassan vid köp av biljetter.
4.1.2 Resenärens ansvar
Resenären ansvarar för att under hela resan ha batteri i Enheten, fungerande internetuppkoppling samt för att Enheten är i sådant skick att maskinell validering kan ske. Biljetten är giltig även vid kortare avbrott i internetuppkopplingen.
4.1.3 Hallandstrafikens ansvar
Hallandstrafiken lämnar inga garantier att Resenären alltid kan använda Kundappen. Hallandstrafiken har dock för avsikt att åtgärda eventuella fel i tjänsten. Hallandstrafiken åtar sig inget ansvar för tekniska problem som kan uppstå hos annan part, såsom problem med internetåtkomst, tekniska problem hos betaltjänstleverantörer, tekniska problem med Resenärs mobiltelefon eller liknande.
4.1.4 Köpa Biljett
I Kundapp går det köpa Biljett för Resa inom samtliga åtta zoner inom Hallandstrafikens trafikområde. Via fliken Snabbval kan Resenär köpa biljetter med fördefinierad geografisk giltighet. Via Kundappens reseplanerare (fliken Sök & köp) går det att köpa Biljett för en flerzonsresa (två eller fler zoner) samt Resa över länsgräns till orter och platser inom Sydlänen samt Danmark.
4.1.5 Aktivering av Biljett
Förköpta Biljetter går att aktivera i upp till ett år efter köptillfället. Kostnad för Biljett som inte aktiveras återbetalas inte. Biljett kan aktiveras direkt i samband med köpflödet eller med manuell aktivering vid ett senare tillfälle.
4.1.6 Oaktiverad Biljett
Om Resenären inte aktiverar Biljetten direkt vid köp måste Resenären aktivera Biljetten innan ombordstigning för att den ska vara giltig att resa med.
4.1.7 Flera aktiverade Biljetter
Resenär kan ha flera aktiverade Biljetter i Enheten på samma gång. Flera resenärer kan använda Biljetter på samma Enhet inom ramen för biljettgiltigheten.
4.1.8 Betalsätt
Kundapp har följande betalsätt:
Bank- och kreditkort
Resenär kan betala med bank- och kreditkort. Betalning skickas via en betalväxel till kortutgivaren. Betalningen dras från kortkontot/kontokredit på samma sätt som vid betalning i butik. Vår betalväxel är PCI-licensierad och följer den sekretess och säkerhet som krävs för denna licensering.
Swish
Resenär som är ansluten till Swish kan genomföra betalning som dras direkt från personkontot som är kopplat till Swish. Swish-appen öppnas automatiskt på denmobila enhet och därefter godkänns betalningen via Bank-ID. Det finns åldersgränser för användning av Swish som bestäms av bankerna. För mer information om denna tjänst och hur Swish hanterar personuppgifter i enlighet med den Allmänna Dataskyddsförordningen (GDPR) finns att läsa i samband med registreringen av Swish eller på www.getswish.se.
Klarna
Vid köp av Biljett med Klarnas fakturatjänst, överlåts Hallandstrafikens fordran automatiskt till Klarna. För att kunna genomföra en betalning måste Resenär godkänna Klarnas villkor och integritetspolicy för betalningstjänsten. Se www.klarna.se
Kundkassa
Vid köp av Biljett kan Kundkassan användas som betalsätt, för hel- eller delbetalning. Vid delbetalning betalas återstoden av priset med bankkort, Swish eller Klarna enligt ovan.
4.1.9 Kvitto
Ett kvitto skickas inte per automatik, utan en E-postadress behöver registreras och sen kan Resenär själv välja vilka Biljetter hen önskar kvitto för.
4.1.10 Tappa bort-garanti
Resenär som registrerar sig i Kundapp får tillgång till Tappa bort-garantin, vilket innebär att en giltig biljett ersätts i sin helhet. Resenären får åtkomst till förlorad biljett genom att antingen ladda ner appen på nytt i ny Enhet och verifiera sig som användare alternativt via Mitt konto.
4.1.11 Kostnader för biljettköp
Hallandstrafiken debiterar inga ytterligare avgifter utöver själva biljettkostnaden. Förfrågningar gällande eventuella kostnader för den datatrafik som användning av Tjänsten innebär hänvisas till din mobiloperatör.
4.2 Hallandstrafikens Mitt Konto
Resenär som registrerar sig som användare av Mitt Konto kan administrera sina Biljetter och Biljettbärare och köpa de olika Biljetter Hallandstrafiken erbjuder.
4.2.1 Registrering
Resenär registrerar Mitt Konto genom att ange sitt mobiltelefonnummer samt ett lösenord. Det är Resenärens ansvar att välja ett säkert lösenord och att förhindra obehörig åtkomst till lösenord och Mitt Konto. Hallandstrafiken ansvarar inte för Resenärens val av lösenord eller för Resenärs förvaring av lösenord eller för skada Resenären drabbas av för det fall tredje man baserat på dessa uppgifter använt Mitt Konto till skada eller förfång för Resenären.
4.2.2 Tappa-bort-garanti
Resenär som registrerar sig via Mitt konto får tillgång till Tappa bort-garantin, vilket innebär att en giltig biljett ersätts i sin helhet. Resenären får åtkomst till förlorad biljett genom att logga in på Mitt konto och flytta biljetten till ny Biljettbärare.
4.2.3 Köpa biljett
Via Mitt konto går det köpa Biljett för Resa inom samtliga åtta zoner inom Hallandstrafikens trafikområde. Via fliken Köp kan Resenär köpa biljetter med fördefinierad geografisk giltighet. Via reseplanerare (fliken Sök) går det att köpa Biljett för en flerzonsresa (två eller fler zoner) samt Resa över länsgräns till orter och platser i Sydlänen samt Danmark.
Din köpta Biljett levereras till dig i realtid, och du kan då direkt se den på Mitt Konto. Du behöver välja en Biljettbärare för din Biljett (detta går att göra i köpflödet), t.ex. ett registrerat Plastkort, och koppla din Biljett till det. Har du inget Plastkort kan du i samband med ditt köp beställa det.
4.2.4 Aktivering av Biljett
Aktivering av din Biljett köpt på Mitt Konto kan göras på följande sätt:
(i) Direkt i samband med köp av Biljett.
(ii) Senare aktivering på Mitt Konto eller vid första valideringen av Plastkortet i en biljettläsare ombord på buss (se även 5.1) eller i Biljettautomat eller hos Kundservicebutik eller Återförsäljare.
4.2.5 Beställ Plastkort
I samband med köp av Biljett kan du beställa ett Plastkort som skickas till önskad adress. Beställda Plastkort skickas senast fem arbetsdagar efter din beställning.
4.2.6 Betalsätt
Mitt Konto har samma betalsätt som Kundapp, vänligen se punkt 4.1.7.
4.2.7 Kvitto
Resenär kan få kvitto skickade till den e-postadress som anges vid köptillfället.
5. Resa med Biljett kopplat till Hallandstrafikens Plastkort
5.1 Aktivering av Biljett
Resenären ansvarar för aktivering av Biljett kopplad till Plastkortet vid ombordstigning. Vid Resa med buss aktiveras en Biljett med geografisk giltighet, genom att Resenär blippar Plastkortet mot bussens biljettläsare vid ombordstigning, Vid resa med tåg ska aktivering ske innan ombordstigning, vilket kan göras i Biljettautomat, i Kundservicebutik eller hos Återförsäljare. Oaktiverade Biljetter går att aktivera i upp till ett år från köptillfället, sedan förfaller rätten att använda Biljetten.
5.2 Tillåtna Biljetter kopplat till Plastkort
Endast en eller flera exakt likadana oaktiverade Biljetter kan kopplas till Hallandstrafikens Plastkort. Vid aktivering ombord på buss aktiveras automatiskt den Biljett som är äldst i tid. Endast en biljett kan vara aktiverad åt gången.
5.3 Låna ut
En Biljett kopplad till ett Plastkort är inte personlig vilket innebär att Resenär kan låna ut sitt Plastkort med tillhörande biljett till annan Resenär.
6. Resa med pappersbiljett
6.1 Aktivering
Biljett utskriven på papper aktiveras automatiskt vid köp, och giltighetstiden börjar gälla från köptillfället.
6.2 Biljettyper
Endast Enkel och 24-timmar kan ställas ut på papper.
6.3 Försäljningsställen
Pappersbiljett kan köpas i Hallandstrafikens biljettautomater, Kundservicebutiker, hos Återförsäljare och ombord på buss samt länståg (Krösatågen och Västtågen). För mer information om försäljningskanaler och betalsätt i Sydlänen – se respektive Trafikhuvudmans hemsida.
6.4 Överlåta
Det är inte tillåtet att överlåta en pappersbiljett från avstigande Resenär till påstigande Resenär på samma tur.
7. Biljettkontroll, visering och tilläggsavgift
7.1 Hallandstrafiken och Trafikhuvudmännen genomför kontinuerligt biljettkontroller i trafiken och har rätt att när som helst under en Resa kontrollera att Resenären har en Giltig biljett.
7.2 Resenären ansvarar för att, under hela Resan, kunna uppvisa en Giltig biljett, som kan kontrolleras maskinellt av Trafiktjänsteman samt eventuella kompletterande handlingar, såsom legitimation. Resenären ansvarar även för att under hela Resan ha fungerande internetuppkoppling samt för att mobiltelefon är i sådant skick att maskinell validering kan ske.
7.3 Kopierad biljett, exempelvis foto- eller skärmbild, är inte ett giltigt färdbevis.
7.4 Vid Resa med rabatterad Biljett ska Resenär alltid kunna styrka att Resenären är berättigad till rabatt. I annat fall ska biljett för Vuxen lösas innan resan påbörjas. Resenär som reser med biljett för Ungdom ska kunna visa legitimation vid tveksamhet om ålder.
7.5 Resenären är vid en kontroll skyldig att vara behjälplig med att, för Trafiktjänsteman, tillgängliggöra sin mobila enhet, Plastkort eller pappersbiljett, på ett sådant sätt så att Trafiktjänstemannen kan utföra kontrollen.
7.6 Resenär som vid kontroll inte kan visa en Giltig biljett eller kompletterande handlingar, kan enligt lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, påföras en tilläggsavgift om f.n. 1 500 kronor utöver avgift för Biljett.
7.7 Missbruk av Biljett kan, förutom tilläggsavgift, leda till spärr av någon av Tjänsterna eller annan tjänst som Hallandstrafiken erbjuder helt eller delvis.
7.8 Tilläggsavgift kan även uttas om Resenär medfört cykel i fordon i strid mot vad som anges i dessa villkor. Resenär med otillåtet medförd cykel kan avvisas. Cykel som ingen gör anspråk på omhändertas genom Trafiktjänstemannens försorg.
7.9 Resenär som nekar till att lösa Biljett eller acceptera tilläggsavgift kan komma att avvisas från färdmedlet av en Trafiktjänsteman som utför kontroll.
7.10 För köp av Biljett i kompletteringstrafik, närtrafik och övrig trafik utan elektronisk biljettutrustning, se hallandstrafiken.se.
8. Allmänna föreskrifter för Resan
8.1 Resenär är skyldig att följa bestämmelserna i ordningslagen (1993:1617) och från tid till annan tillämplig lagstiftning och särskilt utfärdade föreskrifter. Detsamma gäller beträffande Trafiktjänstemans anvisningar och tillsägelser. Den som inte rättar sig efter dessa riskerar att bli avvisad från fordonet och därmed förlora rätten till Resa och återbetalning av avgift för Biljett.
8.2 Person som är berusad, person som medför egendom som anges i punkt 8.14 nedan, eller person som uppträder på ett sådant sätt att det kan misstänkas att personen kommer att störa ordningen eller på annat sätt äventyra säkerheten i trafiken, kan nekas påstigning.
8.3 På- och avstigning får normalt endast ske vid station eller hållplats. Om på- och avstigning måste ske vid annan plats ska Trafiktjänstemans anvisningar följas. När ett fordon är i rörelse får man inte stiga på eller av fordonet och inte heller öppna dörrarna. Dörrar på väg att stängas får inte hindras eller öppnas med våld.
8.4 Buss i linjetrafik gör uppehåll vid hållplats för på- och avstigning om Resenär i god tid anmält sin avsikt att stiga av eller om person befinner sig på hållplats och tydligt visat avsikt att följa med. Buss kan passera hållplatsen utan att stanna för påstigning om bussen är fullsatt eller på order av trafikledningen.
8.5 I fordon eller på stationer, perronger eller hållplatser inom Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens områden är det förbjudet att röra vid manöver- och signalanordningar, missbruka larmanordning, nödöppnare, räddningsutrustning eller liknande, eller på annat sätt hindra trafiken. Det är inte heller tillåtet att beträda spårområde annat än på särskilt anvisade ställen.
8.6 Rökning samt nyttjande av e-cigarett är inte tillåten på Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens fordon och inte heller i lokaler, väderskydd, perronger eller andra utrymmen, belägna inomhus, utomhus eller under jord, som är avsedda att användas av den som reser med Hallandstrafiken och Trafikhuvudmännen.
8.7 Medhavda alkoholhaltiga drycker får inte drickas på Trafikhuvudmännens fordon.
8.8 Förtäring av medhavda matvaror ska ske på ett sådant sätt att obehag inte uppstår för andra Resenärer och att skada på Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens eller andra Resenärers egendom inte uppkommer. För skada på egendom ansvarar Resenären.
8.9 Radio, musikspelare, mobiltelefoner, musikinstrument eller dylikt får inte användas under Resa på sådant sätt att Trafiktjänsteman eller annan Resenär störs eller besväras.
8.10 Filmning eller fotografering i kommersiellt syfte, försäljning, intervjuer, reklamutdelning eller dylikt är förbjuden på fordon utan särskilt tillstånd från Hallandstrafiken och Trafikhuvudmännen.
8.11 Rullskridskor, inlines, skateboards, hoverboard eller liknande får av säkerhetsskäl inte användas vid Resa med Hallandstrafikens och Trafikhuvudmännens fordon.
8.12 Då sittplats är försedd med säkerhetsbälte ska detta användas under färd - se vidare transportstyrelsen.se.
8.13 Tysta avdelningar, som kan förekomma i vissa fordon och i viss trafik, ska respekteras.
Handbagage
8.14 8.14 Handbagage av skäligt omfång som lätt kan bäras av och på fordonet av resanden själv, får medföras i mån av plats. Handbagage ska förvaras under stol, i knät, på bagagehylla eller på annan i fordonet anvisad plats, utan olägenhet för annan Resenär. Handbagage får inte placeras på sittplatser eller så att utrymningsvägar blockeras. Av säkerhetsskäl får tyngre handbagage, eller handbagage som sticker ut från hyllan, inte placeras på bagagehylla.
8.15 Små barncyklar utan cykelkedja räknas som handbagage och får tas med utan kostnad. Det samma gäller för hopfällbar cykel, elscooter, elsparkcykel och kickbike med eller utan sadel samt mikrobike, förutsatt att de är maximalt ihopfällda.
8.16 Som handbagage får inte medföras:
I) farligt gods, såsom explosiva och brandfarliga föremål och vätskor samt giftiga, smittbärande och frätande ämnen,
II) skjutvapen, om inte slutstycket eller annan vital del avlägsnas och förvaras skild från vapnet, som ska vara förvarat i fodral,
III) andra föremål som kan medföra besvär, obehag eller som är störande för andra Resenärer eller som kan förorsaka skada eller
IV) levande djur, med undantag för vad som anges nedan under avsnittet om sällskapsdjur m.m.
V) skrymmande exempelvis möbler, mattor och växter.
8.17 Trafiktjänsteman ansvarar för säkerheten ombord på fordonet och kan neka ombordstigning om handbagage inte uppfyller kraven under punkt 8.14, 8.15 samt 8.16.
Cykel ombord på tåg
8.18 I mån av plats får 1 konventionell cykel (gäller även elcykel), eller ståhjuling, (exempelvis elsparkcykel, Segway, elscooter och kickbike) per Resenär tas med på Öresundståg, Pågatåg, Västtågen samt Krösatågen utan avgift vid resa i Halland. Andra regler kan förekomma vid resa till eller inom annan Trafikhuvudmans län.
8.19 I mån av plats får 1 tandemcykel per Resenär tas med på Öresundståg och Pågatåg utan avgift vid resa i Halland. Andra regler kan förekomma vid resa till eller inom annan Trafikhuvudmans län. På Krösatågen och Västtågen kan inte tandemcykel medföras.
8.20 I På Öresundstågen mellan stationerna Malmö/Hyllie och Tårnby (Danmark) får även varu-cykel, trehjulig vuxencykel samt cykelkärror medtagas i mån av plats mot uppvisande av giltigt cykeltillägg. På övriga tågsträckor kan varucykel, trehjulig vuxencykel och cykelkärror inte medtagas.
8.21 Cyklar ska placeras i särskilt markerat utrymme och förankras med särskild fastsättningsanordning om sådan finns
Cykel ombord på buss
8.22 I mån av plats får 1 konventionell cykel (gäller även elcykel) tas med på regionbuss utan avgift vid resa i Halland. Cykel placeras på avsett cykelställ bak på fordonet av resenären. Andra regler kan förekomma vid resa till eller inom annan Trafikhuvudmans län.
8.23 För att ståhjuling (exempelvis elsparkcykel, Segway, elscooter och kickbike) ska tas med på stadsbuss, regionbuss eller när trafik körs av taxi måste den vara ihopfälld (se vidare punkt 8.15)
Barnvagn
8.24 I mån av plats får barnvagn tas med kostnadsfritt i för detta ändamål avsett utrymme. Barnvagnen ska låsas med broms. När fastsättningsanordning för barnvagn finns ska denna användas.
8.25 Barnvagn får inte placeras så att Resenär hindras eller att utrymningsväg blockeras.
8.26 För barnvagn som uppenbart används till annat ändamål än transport av barn ska betalas en avgift som motsvarar en biljett för Ungdom.
Sällskapsdjur mm
8.27 Två (2) hundar eller andra sällskapsdjur per Resenär, som kan tas med utan olägenhet för annan Resenär, får tas med vid Resa utan kostnad. När Resa körs med taxi gäller särskilda regler – kontakta Hallandstrafiken, eller annan Trafikhuvudman, se punkt 15, för information.
8.28 Sällskapsdjur ska färdas i avsett och särskilt markerat utrymme i fordonet alternativt enligt Trafiktjänstemans anvisningar. Sällskapsdjur ska under Resa vara kopplat eller förvaras i för ändamålet avsedd väska eller bur. Samtliga sällskapsdjur ska placeras på golvet.
8.29 Resenär med sällskapsdjur ansvarar för detta, och kan bli avvisad eller nekad påstigning, om sällskapsdjuret bedöms vara störande för annan Resenär eller Trafiktjänsteman.
8.30 Ledarhund samt servicehund för personlig hjälp åt resande får tas med utan kostnad och, vid behov, färdas med Resenär på valfri plats i fordonet
8.31 Vid Resa mellan Skåne och Danmark via Öresundsbron får mindre sällskapsdjur som transporteras i lämplig bur eller väska medföras utan kostnad. Väskan får inte vara större än 100x60x30 centimeter. För större hundar eller andra sällskapsdjur betalas en avgift som motsvarar en enkelbiljett för Ungdom. Resenär får medföra högst en (1) hund eller sällskapsdjur för vilken avgift betalas. Särskilda bestämmelser gäller för införsel av djur, se www.sjv.se.
Resenärens ansvar för medförda saker och hittegods
8.32 Resenär ska själv ha uppsikt över sina väskor, cykel, barnvagn, rullstol, sällskapsdjur eller annat medfört handbagage. Resenären ansvarar själv för skador på eller stöld av handbagage, liksom för skador som handbagaget förorsakar fordonet, Trafiktjänsteman, annan Resenär eller annan Resenärs egendom.
8.33 För den händelse Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman skulle bli ersättningsskyldig mot annan Resenär eller annan tredje person för skada som orsakats av medfört handbagage enligt ovan, ska den Resenär som medfört handbagaget i fråga hålla Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman skadeslös för sådan kostnad.
8.34 Hittegods ska överlämnas till Trafiktjänsteman, Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman eller till annan som Hallandstrafiken eller annan Trafikhuvudman hänvisar till, utan krav på ersättning.
9. Särskild service till personer med funktionsvariation
9.1 Resenär med funktionsvariation har rätt till kostnadsfri assistans av Trafiktjänsteman i samband med betalning av Resa på tåg eller buss. Resenär med funktionsvariation har rätt att, utan tillägg, köpa Biljett ombord på tåg där ombordförsäljning vanligtvis inte förekommer.
9.2 Resenär med funktionsvariation har rätt till kostnadsfri assistans av Trafiktjänsteman under Resa ombord på tåg eller buss samt vid på- och avstigning. Assistansen omfattar även hjälp med max två (2) handbagage som tillsammans väger max 20 kilo.
9.3 Om behov av ledsagning finns till och från tåg, vid byte av tåg eller övergång mellan tåg och buss på station ska denna bokas hos Hallandstrafiken senast 24 timmar före avgång. Lokala avvikelser kan förekomma i respektive Trafikhuvudmans område – se respektive trafikhuvudmans hemsida.
9.4 Resenären ska själv kontakta Trafiktjänsteman ombord vid behov av assistans, samt även upplysa Trafiktjänsteman i de fall ledsagning är bokad vid byte respektive ankomst.
9.5 Resenär, som har beställt ledsagning, ska komma till anvisad plats vid den tidpunkt som avtalats med Hallandstrafiken. Om ingen tidpunkt avtalats ska Resenären komma till den anvisade platsen senast 15 minuter före offentliggjord avgångstid.
9.6 I mån av plats får rullstol, rullator och annat likvärdigt förflyttningshjälpmedel medtas kostnadsfritt, under förutsättning att hjälpmedlet är maximalt 70 cm brett, 120 cm långt och väger maximalt 300 kg inklusive Resenär. Elrullstol med styre (elscooter) får endast medföras på tåg. Lokala avvikelser kan förekomma i respektive Trafikhuvudmans län – se respektive trafikhuvudmans hemsida.
9.7 Under Resa ska rullstolen placeras på anvisad plats och låsas med broms. På buss med särskilt ryggstöd ska rullstolen vara vänd med ryggen mot färdriktningen. Under Resa får Resenär färdas sittande i rullstol.
9.8 När fastsättningsanordning för rullstol eller annat förflyttningshjälpmedel finns, ska denna användas av Resenären under hela Resan. Trafiktjänsteman ska tillse att rullstol spänns fast då utrustning för detta finns.
9.9 Närmare information för personer med funktionsvariation eller nedsatt rörlighet avseende möjlighet att Resa, gällande trafiktjänsternas tillgänglighet och om förutsättningarna för att kunna ta sig in i och ut ur fordon kan fås via Hallandstrafiken, se kontaktinformation i punkt 15.
9.10 För information kring särskild service till personer med funktionsvariation vid Resa på danskt territorium, se kontaktuppgifter i punkt 15.
10. Återköp och ångerrätt
10.1 Lagstadgad ångerrätt, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, är inte tillämplig på avtal som avser transporter av personer, varför köp av Biljett i Hallandstrafikens eller någon av Trafikhuvudmänens biljettsystem inte medför någon generell ångerrätt. Ej aktiverade biljetter återköps till sitt fulla värde. En biljett kan vara oaktiverad fram till och med 365 dagar efter köptillfället (gäller inte biljetter med fasta datum såsom exempelvis Sommarbiljetten). En biljett kan därefter inte aktiverats och inte heller återköpas. Återköp av ej aktiverad biljett sker via den försäljningskanal där biljetten köptes. Vid återköp i Kundapp eller Mitt konto sker återbetalning till det betalmedel kunden valt att betala med. I butik sker återbetalning kontant eller till betalkort.
10.2 Följande undantag görs från 10.1 vad avser aktiverade biljetter - vid dödsfall samt för kund som reser med 365-dagarsbiljett om särskild anledning föreligger. Exempel på sådan anledning kan vara sjukdom, arbetslöshet, flytt eller byte av arbetsgivare. Vid begäran om återbetalning krävs ett intyg. För återköp av aktiverad biljett enligt ovan vänder sig Kunden till reklamationsservice hallandstrafiken.se/reklamation-och-forseningsersattning
10.3 Resenären får frånträda köp av en periodbiljett, om Trafikhuvudmännens trafikutbud ändrats efter köpet på så sätt att det avviker från vad Resenären med fog har kunnat förutsätta vid köpet och avvikelsen är av väsentlig betydelse för Resenären. Om en Resenär frånträder köp av en periodbiljett, har Resenären rätt till återbetalning av den del av biljettpriset som avser tiden efter frånträdandet samt eventuell erlagd avgift för Plastkort. Se vidare respektive Trafikhuvudmans hemsida.
11. Ersättning vid försening
11.1 Generellt
Vid befarad eller inträffad försening om 20 minuter eller mer vid Resa med Hallandstrafiken kan Resenären ha rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport eller prisavdrag, se hallandstrafikens.se för vidare information om förseningsersättning. Denna rätt följer av lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter. En Resa är att betrakta som försenad om ankomsttiden till Resans slutdestination sker vid en senare tidpunkt än vad som framgår av transportavtalet eller, om ankomsttiden inte anges där, den offentliggjorda tidtabellen.
11.2 Begäran om ersättning, reklamation och preskription
Reklamation ska ske inom skälig tid. Omständigheter av personlig natur som sjukdom, vistelse på annan ort eller liknande är av betydelse för bestämmande av om Resenären har reklamerat inom skälig tid. En reklamation som lämnas inom två (2) månader efter det att Resan avslutades eller skulle ha avslutats, ska dock alltid anses ha lämnats i rätt tid. Vid krav på ersättning för annan transport vid försening eller prisavdrag vid försening ska reklamation ske via Hallandstrafikens hemsida eller kundservicebutik.
11.3 Om Biljett sålts av annan än Trafikhuvudman (exempelvis SJ, Snälltåget, MTR), ska reklamation ske till den Trafikhuvudman som är verksam på den avreseort där Resan började.
Fullständiga villkor
För fullständiga villkor och ansökan om ersättning vid försening, se hallandstrafiken.se/reklamation-och-forseningsersattning
12. Hallandstrafikens ansvar och ansvarsbegränsningar
12.1 Hallandstrafikens ansvar för försening, inställda resor och följderna därav är begränsad till vad som anges ovan samt i särskilda villkor ”Ersättning vid försening”, se hallandstrafiken.se.
12.2 Ansvar för personskada och viss sakskada som uppkommer vid resa med Hallandstrafiken i trafik finns reglerat i järnvägstrafiklagen, trafikskadelagen, Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 181/2011 av den 16 februari om passagerares rättigheter vid busstransport samt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/782 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.
12.3 Utöver ansvaret för försening och vissa person- och sakskador enligt dessa allmänna resevillkor, är Hallandstrafiken skadeståndsansvar begränsat till skador som orsakats av grov vårdslöshet från Hallandstrafikens sida. För övriga Trafikhuvudmän, se respektive hemsida.
12.4 Oaktat av vad som stadgas i punkt 12.3 ovan, är Hallandstrafiken aldrig ansvarig att ersätta Resenären om skadan som orsakats Resenären varit utom Hallandstrafikens kontroll.
13. Övrigt
13.1 Skulle någon bestämmelse i Avtalet befinnas ogiltig, ska detta inte innebära att Avtalet i dess helhet är ogiltigt utan ska, i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar parts utbyte av eller prestation enligt Avtalet, skälig jämkning i Avtalet ske.
13.2 Parts underlåtenhet att nyttja någon rättighet enligt Avtalet eller underlåtenhet att påtala visst förhållande hänförligt till Avtalet ska inte innebära att part frånfallit sin rätt i sådant avseende.
13.3 Om det skulle finnas motstridiga villkor i Hallandstrafikens användarvillkor och resevillkor i förhållande till vad som anges i övriga informationskanaler ska innehållet i användarvillkoren och resevillkoren ha tolkningsföreträde.
13.4 Hallandstrafiken förbehåller sig rätten att ensidigt och när som helst göra förändringar och tillägg i dessa resevillkor och Tjänsterna. Sådan ändring som avses i denna punkt godkänns av dig nästa gång du loggar in på kontot eller vid nästa resa.
13.5 Villkorsändringar som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut kan meddelas av Hallandstrafiken med direkt ikraftträdande.
14. Tvist och tillämplig lag
Svensk lag ska tillämpas på detta Avtal.
Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska avgöras i allmän domstol. Tvist kan även prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), vars beslut är en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Hallandstrafiken följer en sådan rekommendation från ARN.
15. Kontaktuppgifter
Hallandstrafiken AB
Org. nr. 556225-2998
Box 269
311 23 Falkenberg Hallandstrafiken
Kontaktuppgifter till Hallandstrafiken :
Telefon: 0346-712 500
E-mail: kundcenter@hlt.se
Webbplats: www.hallandstrafiken.se
Kontaktuppgifter till Dataskyddsombud:
Telefon:0346-712 500
E-mail: dpo@hlt.se
15.1 Sydlänen och Danmark
Blekingetrafiken
www.blekingetrafiken.se
0455-569 00
Kalmar länstrafik
www.kalmarlanstrafik.se
010-21 21 000
Länstrafiken Kronoberg
www.lanstrafikenkron.se
0771-76 70 76
Skånetrafiken
www.skanetrafiken.se
0771-77 77 77
Västtrafik
www.vasttrafik.se
0771-41 43 00
Metro Danmark
www.m.dk
Movia Danmark
www.moviatrafik.dk
DSB Danmark
www.dsb.dk
Res med oss
