När som helst under resans gång kan du behöva visa din giltiga biljett för våra kontrollanter. Du är som resenär skyldig att visa upp, eller tillfälligt lämna över, biljett tillsammans med eventuella kompletterande handlingar, så som ID-kort och studentlegitimation i app, vid en kontroll. Om biljetten är köpt i app ska hela mobiltelefonen lämnas över. Om du inte kan visa en giltig biljett under en kontroll kommer du få en kontrollavgift.
Du som har fått en kontrollavgift utställd av Hallandstrafikens kontrollanter har rätt att överklaga. Överklagan ska vara Hallandstrafiken tillhanda inom tio dagar efter att du fått kontrollavgift. För att överklaga mailar du overklagan@hlt.se och uppger ärendenummer (4 siffror), namn, personnummer, vad som inträffat och anledningen till överklagan.
För mer information om vad som gäller, läs våra villkor här.
På Öresundståg och Pågatåg kan tågvärdarna, samt den av Skånetrafiken utsedda operatören, ställa ut en kontrollavgift. Vid överklagan av denna ska du, inom tio dagar fylla i formuläret på: skanetrafiken.se/kontrollavgift.